Stichting Ambulance Wens

Stichting Ambulance Wens. De naam komt voort uit het idee om de laatste wens van terminale patiënten te vervullen met vrijwilligers en een eigen ambulance.

Stichting Ambulance Wens is opgezet(26-2-2007) als aanvulling op de verzorging van terminale patiënten. Er zijn nog teveel patiënten die overlijden zonder dat ze echt alles hebben kunnen afsluiten. Eén van die oorzaken is het onvermogen bepaalde wensen te realiseren doordat de patiënt niet langer mobiel is en andere bestaande voorzieningen hiertoe tekort schieten.

Een gebeurtenis tijdens het werk van Kees Veldboer, ambulance chauffeur (en tevens oprichter van Stichting Ambulance Wens), werd de aanleiding voor de oprichting van Stichting Ambulance Wens.

Kees Veldboer maakte in Rotterdam tijdens een ambulancerit de laatste wens mogelijk van de inmiddels overleden, voormalig zeeman, dhr. Stefanutto. Deze patiënt wilde zo graag nog één keer op een schip varen, aldus geschiedde.

Andere voorbeelden van wat ze voor mensen met een levensbedreigende ziekte en een korte levensverwachting zou kunnen betekenen, zijn bijvoorbeeld een bezoek aan het strand, een bezoek aan een naaste die zelf ook niet meer mobiel is, het bezoek aan een bepaalde plaats waar de patiënt bijzondere herinneringen aan heeft, etc. Eenvoudige zaken.

Maar ook meer uitgebreide wensen zijn mogelijk om te realiseren. Hierbij valt te denken aan het maken van een boottocht, bezoek aan een concert, attractie etc. Vanzelfsprekend gebeurt dat alles onder begeleiding van professioneel ambulancepersoneel en een ambulance met comfortabele brancard.